|
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
|
SPOSOBY REALIZACJI
|
Bezpieczeństwo własne
|
1. Korzystanie ze sprzętów i zabawek zgodnie z przeznaczeniem.
2. Rozumienie zakazu nie oddalania się poza wyznaczony teren, oraz nie oddalania się od opiekuna.
3. Rozumienie zakazu brania do rąk przedmiotów niewiadomego pochodzenia, nieznanych grzybów i owoców.
|
1. Wykorzystanie przykładów z literatury dziecięcej.
2. Pogadanka, wykorzystanie przykładów z literatury dziecięcej.
3. Organizowanie scenek rodzajowych, w których dzieci maja okazję nauczyć się pożądanych zachowań.
|
PAŹDZIERNIK
|
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
|
SPOSOBY REALIZACJI
|
Bezpieczeństwo własne
|
1. Pamięciowe opanowanie swoich danych: imię, nazwisko, adres, numer telefonu, lecz rozumienie konieczności nie ujawniania tych danych osobie nieznanej lub „obcej”. Ograniczanie zaufania do nieznajomych.
2. Rozumienie zakazu zbliżania się do obcych nieznanych zwierząt.
3. Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu znajomości ruchu drogowego.
4. Unikanie miejsc niedozwolonych do zabawy np. (usytuowanych zbyt blisko jezdni)
|
1. Pogadanka – zorganizowanie spotkania z policjantem lub pracownikiem Straży Miejskiej.
2. Pogadanka – zorganizowanie spotkania z policjantem lub pracownikiem Straży Miejskiej.
3. Wycieczki, spacery w okolice skrzyżowań, przejść dla pieszych, obserwowanie zachowań ludzi na chodniku, ulicy.
4. Odniesienie do postaci z literatury.
|
LISTOPAD
|
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
|
SPOSOBY REALIZACJI
|
Bezpieczeństwo własne i innych
|
1. Wdrożenie do nawyku mówienia o wszelkich wypadkach i urazach, zepsutych zabawkach i innych niebezpieczeństwach z otoczenia dzieci.
2. Nabycie umiejętności bezpiecznego dla siebie i innych posługiwania się nożyczkami, młotkiem, widelcem i in.
3. Przestrzeganie i egzekwowanie od innych wprowadzonych wcześniej umów, które mają zapobiegać niebezpieczeństwom np. (zabawa ostro zakończonymi patykami, podstawianie „haka” niewłaściwa zabawa na huśtawkach, drabinkach).
4. Rozumienie zakazu zabawy prądem, zapałkami i zbliżania się do przedmiotów grożących oparzeniem.
|
1. Planowe sprawdzanie i konserwacja zabawek.
2. Zwracanie uwagi na dydaktyczny i wychowawczy aspekt codziennych zdarzeń w przedszkolu.
3. j.w.
4. Zorganizowanie zabawy tematycznej.
|
GRUDZIEŃ
|
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
|
SPOSOBY REALIZACJI
|
Kształtowanie czynnej postawy zapobieganiu chorobom: higiena osobista
|
1. Rozumienie konieczności codziennych zabiegów higienicznych takich jak:
§ właściwe korzystanie z toalety,
§ dokładne mycie zębów, płukanie ust,
§ właściwe wycieranie nosa i używanie chusteczek higienicznych,
§ poprawne mycie i wycieranie rąk,
§ zostawianie po sobie porządku w toalecie i łazience.
2. Rozumienie konieczności codziennej zmiany bielizny i skarpetek.
|
1. Wprowadzenie dyżurów czystościowych w grupie.
Organizowanie sytuacji edukacyjnych przybliżających dziecku omawiane zagadnienie: § wykorzystanie dramy, § odniesienie do postaci z literatury, § organizowanie zabaw tematycznych, § wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.
|
STYCZEŃ
|
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
|
SPOSOBY REALIZACJI
|
Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom: higiena osobista
|
1. Rozumienie zasady nie korzystania z przedmiotów osobistego użytku należących do innych.
2. Rozumienie konieczności: § obcinania paznokci,
§ mycia włosów,
§ korzystania z chusteczek higienicznych,
§ kontrolowania swojego wyglądu (fryzura, czystość rąk, twarzy, ubrania).
|
1. Organizowanie sytuacji edukacyjnych przybliżających dziecku omawiane zagadnienie: § wykorzystanie dramy, § odniesienie do postaci z literatury, § organizowanie zabaw tematycznych. § wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.
|
LUTY
|
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
|
SPOSOBY REALIZACJI
|
Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom: higiena otoczenia
|
1. Zapoznanie dzieci z pojęciem: bakterie, wirusy i uświadomienie, że mogą być przyczyną wielu chorób oraz potrzebą zwalczania ich w najbliższym otoczeniu.
2. Rozumienie, dlaczego powinno unikać się kontaktu z ptakami, owadami i insektami roznoszącymi zarazki.
3. Rozumienie konieczności dbania o czystość zabawek i miejsc do zabawy w przedszkolu. Posługiwanie się prostymi narzędziami niezbędnymi do utrzymania czystości w swoim otoczeniu (szczotka, ściereczka).
4. Zapoznanie dzieci z akcjami ekologicznymi tj. Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata i czemu one służą.
|
1. Doświadczenia ze śniegiem- roztapianie śniegu, obserwacja osadu po roztopieniu, wyciąganie wniosków.
2. Wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.
3. Wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu. § odniesienie do postaci z literatury.
|
MARZEC
|
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
|
SPOSOBY REALIZACJI
|
Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom: higiena żywienia
|
1. Przestrzeganie i rozumienie zasadności każdorazowego mycia rąk przed posiłkiem.
2. Nabycie wiedzy na temat zasad kulturalnego zachowania się przy stole w czasie spożywania posiłków:
§ posługiwania się sztućcami,
§ zachowania estetyki jedzenia podczas posiłku,
§ używania zwrotów grzecznościowych.
|
1. Wykorzystanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.
2. Organizowanie sytuacji edukacyjnych przybliżających dziecku omawiane zagadnienie: § odniesienie do postaci z literatury, § wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.
|
KWIECIEŃ
|
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
|
SPOSOBY REALIZACJI
|
Kształtowanie czynnej postawy w zapobieganiu chorobom: higiena żywienia
|
1. Zaznajomienie z zasadami zdrowego żywienia, a szczególnie:
· codziennego spożywania określonych składników niezbędnych dla zdrowia, · o tym, że żywność do spożycia musi być odpowiednio przygotowana, np.: surowe mogą być owoce i niektóre warzywa, gotowane powinny być określone warzywa i mięso, smażone lub pieczone może być mięso, ryby, · właściwego przechowywania produktów, · przezwyciężania niechęci do niektórych potraw i produktów, · ograniczenia jedzenia słodyczy, · konieczności mycia owoców i warzyw przed jedzeniem, · o zakazie próbowania i spożywania produktów niewiadomego pochodzenia oraz dlaczego nie wolno tego robić.
|
1. Samodzielne przyrządzanie potraw przez dzieci.
2. Spotkanie z pielęgniarką lub lekarzem – pogadanka.
3. Wykorzystanie literatury dziecięcej w realizacji tematu.
|
MAJ
|
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
|
SPOSOBY REALIZACJI
|
Przestrzeganie higieny narządów zmysłów: higiena wypoczynku
|
1. Wdrożenie dzieci do rozróżniania sytuacji, w których można biegać i hałasować oraz takich, kiedy należy zachować się spokojnie i cicho.
2. Rozumienie niebezpieczeństwa w umieszczaniu ciał obcych w ustach, nosie i uszach.
3. Rozumienie konieczności korzystania ze świeżego powietrza przy różnych warunkach pogodowych:
· umiejętne i świadome przeciwdziałanie przegrzaniu (zabawa w cieniu, zaspokajanie pragnienia, odpowiedni ubiór stosowny do pogody i temperatury).
4. Rozumienie konieczności odpoczynku podczas dnia.
|
1. Organizowanie sytuacji edukacyjnych pozwalających zrozumieć dziecku zasady kultury współżycia z innymi: · wykorzystanie dramy, · organizowanie zabaw tematycznych, · wykorzystanie codziennych zdarzeń w przedszkolu, · odniesienie do postaci z literatury.
2. Dbanie o higienę pomieszczeń i otoczenia: · wietrzenie sal, · czystość pomieszczeń.
3. Higiena zmysłów i wypoczynek: · zachowanie równowagi między formami aktywizującymi a relaksacyjnymi, · obowiązkowy, codzienny pobyt na świeżym powietrzu
|
CZERWIEC
|
ZAKRES TREŚCI DO PRZYSWOJENIA PRZEZ DZIECI
|
SPOSOBY REALIZACJI
|
Aktywność ruchowa na świeżym powietrzu. Zapobieganie wadom postawy.
|
1. Nabycie wiedzy na temat jak postępować, aby uniknąć wad postawy ciała podczas stania, siedzenia, leżenia, chodzenia i biegu. Zwracanie uwagi na konieczność siadania w siadzie skrzyżnym
2. Poznanie wpływu aktywności fizycznej na prawidłową postawę ciała.
3. Wyrabianie zamiłowań do wycieczek i sportu.
|
1. Prowokowanie okazji do spontanicznej aktywności ruchowej dzieci.
2. Organizowanie zawodów sportowych w ogrodzie przedszkolnym. 3. Organizowanie wycieczek pieszych i spacerów
|